“Elus annab see väga palju tunda. Eelmisel aastal ei olnud alla kolme kunagi tänaval. Me lugesime seda oma miinimumpiiriks. Aga paraku selle aasta kevadest olime sunnitud latti langetama,” lausus Vane.

Ka Põhja politseiprefektuuri teenistusosakonna politseidirektori Andreas Anvelti sõnul on olukord liikluspatrullide vähesuse tõttu hull.

Volitusi teistele juurde

Patrullide puudujääki on püütud asendada kohalikele politseiosakondadele volitusi juurde andes.

“Nad tegelevad nüüd avaliku korra tagamise kõrval samamoodi liiklusega. 40 protsenti kõigist liikluskuritegudest vormistavad territoriaalsed osakonnad,” lausus Anvelt, kelle sõnul on personaliprobleemid muudeski politseiasutustes.

“Personali juurdetulek on tõsiselt raske asi. Politseikool ja sisekaitseakadeemia ei tooda aastas juurde nii palju politseinikke, kui meil tegelikult inimesi vaja läheb,” ütles Anvelt.

Anvelt tunnistas, et kõrgharidusega inimesi on politseisse raske meelitada, sest palk on väike. Liikluspolitseis on vanemkonstaabli palk 7200, konstaabli palk aga 6400 krooni.

Siseministeeriumi sisejulge-olekupoliitika osakonna juhataja Marek Helmi sõnul on politseinike palgataseme parandamine siseministeeriumi prioriteet, samas nendib ta, et eesmärgiks ei saa olla lihtsalt kohtade täitmine, et siis mõne aja pärast taas tõdeda: politsei ridadesse kuulub korrumpeerunud töötajaid.

Mullu lahkus liikluspolitseist altkäemaksuvõtmise süüdistuste pärast 16 liikluspolitseinikku, kokku on eelmisest aastast saadik lahkunud aga 34 politseinikku. Praegu töötab liikluspolitsei patrullis 27 politseiametnikku.

Paikuse politseikooli direktori Aivar Toompere sõnul aitaks seoses tööjõupuudusega tekkinud probleemide lahenemisele kaasa suurema hulga reidide korraldamine ning samuti leiab ta, et liiklusõnnetuste ja valesti parkijatega võiks tegeleda turvafirmad.

Julgestuspolitsei abiks

•• Lisaks operatsioonile “Kõik puhuvad” aitavad julgestuspolitsei kiirreageerijad läbi viia ka reide piiril. Koos tolliametnikega kontrollitakse näiteks raskeveokeid. “Nii mõnigi veok on tagasi saadetud, kuna ta ei vastanud nõutele,” ütles julgestuspolitsei peaspetsialist Martin Luige.

•• Reidide mõju on raske öelda, kuna osa näitajaid, näiteks joobes juhtide arv, on suhteliselt stabiilsed. Luige sõnul on joobes juhte 1 protsent.

Tema väitel on eriüksuses 35 kohta, millest täidetud on 30, kuid saadakse hakkama ka väiksema kollektiiviga: ”Hetkel on seis rahuldav, aga alati võiks parem olla.” Sarnaselt teiste politseiharudega on ka sealt lahkutud palga pärast. Ühte kindlat eriüksusesse tööle tulemise põhjust Luige ei nimetaks, pigem sõltub valik inimese eelistustest: “Kellele meeldib rohkem kollektiiv, kellele varustus.”

Tänavaküsitlus

•• Kas olete märganud Tallinnas politseipatrullide vähesust?

•• Kas liikluskultuur on viimasel ajal halvenenud?

Mati (59)

•• “Praktiliselt polegi näinud patrulle viimasel ajal. Õhtul hilja on see inimestele suurem probleem. Võiks neid rohkem olla, et nad natuke kurikaelu hirmutaks. Julmalt rikutakse liikluseeskirja. Sõidan autoga üsna palju ja nahaale on ikka piisavalt, noored mehed uute autodega. “

Merlin (27)

•• “Ei ole märganud vähesust, liiklen autoga ja näen neid ikkagi päris palju. Olen märganud patrulle seismas ja suhteliselt vähe inimesi võetakse vahele. Ma päris imestan, viimasel ajal on Tallinna liikluskultuur paremaks läinud, võib-olla on teeremondid kaasa aidanud.”

Leino (42)

•• “Täna ma ikka paari patrulli olen näinud. Üldiselt on meie liiklus jama, võrreldes Soomega, siin sõidetakse vahele ja on igasuguseid asju. Liikluspolitseinikud ei jõua ju ka igale poole.”