Asukoht: Poola, Wrocławi National Forum of Music, paljude saalidega hiiglaslik kontserdikeskus. On esmaspäev ja Collegium Musicale on proovi tarbeks koha sisse võtnud kammersaalis. „Praegu läksime vaiksemaks ja intervallid läksid omakorda väiksemaks. Püüame nii mitte…” selgitab dirigent Endrik Üksvärav, heatujulisust hetkekski kaotamata. Järgmisel hetkel kiidab juba: „Fantastiline! Uskumatu! Väga äge!”

Saali astub äsja lennukilt tulnud helilooja Tõnu Kõrvits, kelle „Stabat Materi” Poola esmaettekanne toimub juba päeva pärast. Samal kontserdil tulevad esitusele ka Erkki-Sven Tüüri „Igavik in memoriam Lennart Meri” ja „Requiem in memoriam Peeter Lilje”. Eestlastele on teosed tuttavad juba vastavalt 2006. ja 1994. aasta esmaesitustest, ent Poolas kõlavad mõlemad esimest korda.

„Harjutamine teeb meistriks küll, aga liigne harjutamine väsitab meistri ära,” toriseb üks laulja. Järeldan, et Poola esitusteks harjutades allahindlusi ei tehta. Kontserdiga, mis kuulub nii EV100 programmi kui ka Wratislavia Cantansi festivali kavva, tähistatakse ühtlasi 100 aasta möödumist Poola iseseisvumise taastamisest. 53. korda toimuva festivali alapealkiri on sel aastal „Liberation”. Peale Tüüri ja Kõrvitsa lugude kõlavad „In Paradisumi” kontserdil ka Poola heliloojate Paweł Szymański ja Henryk Mikołaj Górecki lood.

Aga korraks ajas tagasi. Kuidas üleüldse jõuti kontserdini, mis nüüd Poolas aset leiab? Kiirete otsuste ja aeglase hilisema mootorite käivitamisega, oleks ilmselt vastus.