Mõni ulatab enesekindlalt pileti, sest teab, et kõik on korras. Teisel käib rinnust läbi kerge ehmatus, sest ega ta ju täpselt mäletagi, kas oli üldse meeles valideerida. Kolmas tunnistab süüd, et näe, sõidangi jänest. Aga leidub ka neljas inimtüüp, kes hakkab vastu vaidlema ja tõestama, et temalt piletit küsida ei tohikski ja kui kontrolör teda veel kaua ahistab, küll ta siis alles… Turskema selli puhul polegi teada, kuidas vaidlus lõpeb.

Just nii kipub olema ka riigikontrolliga, mis peab hoidma silma peal, kui tõhusalt meie ühist maksuraha kulutatakse. Sel nädalal sai oma hinnangu ja kaugeltki mitte meeldiva vabariigi valitsus tervikuna. Riigikontroll leidis oma aastaraportis, et valitsus rikub pidevalt seadust, kui kasutab riigi väljamaksete tegemiseks haigekassa ja töötukassa raha.

Kui nina kõver peas, ei maksa süüdistada peeglit. Riigikontroll ütleb, et me elame võlgu ja ebaseaduslikult. Selle asemel et vaielda juriidiliste nüansside üle, peaks riigi kulud ja tulud praegusel heal ajal joonde ajama.

Sisuliselt taandub küsimus sellele, et riik elab meil juba mõnda aega üle jõu. Üle-eelmine, Andrus Ansipi juhitud valitsus liitis 2011. aastal haigekassa ja töötukassa pangakontod riigi pangakontode ühtsesse süsteemi. Eelmine, Taavi Rõivase juhitud valitsus hakkas 2015. aastal neist hoiupõrsastest ka jooksvateks kuludeks matti võtma. Just end hoogsalt nuumav töötukassa on toetanud valitsuse muude kulutuste tegemist kuni poole miljardi euroga.

Riigikontroll ütleb, et see on ebaseaduslik. On öelnud sellest ajast saadik, kui raha hakati valest kaukast ammutama. Riigikontrolli toetab ka õiguskantsler. Nüüd oleks kaks mõistlikku varianti: lubamatute reservide kasutamine lõpetada või seadustada. Esimene võib olla praeguse miinuseelarve puhul poliitiliselt raske. Miks ei minda teist teed, pole ka selge. Selle asemel hakkab rahandusministeerium vaidlema, et enda arvates nad tegelikult ikkagi täidavad seadust.

Tegelikult on küsimus laiem. Praegu, hea majanduskasvu aastatel peaks olema hoopis õige aeg raha kõrvale panna, mitte otsida ettekäändeid reservide kulutamiseks.

Erinevalt bussikontrolöridest pole riigikontrollil n-ö sanktsioneerivat rolli. Nemad annavad nõu ja avalikustavad kitsaskohti, nii et juriidilise tähenärimise asemel võiks parem häid soovitusi kuulda võtta. Näiteks seda, et üle jõu elamist ei tohiks vähemalt varjata. Me ei taha ju, et riigiga läheks nii nagu Estonian Airiga, kus soov-unelmais silmade kinnipigistamine lõppes katastroofilise maandumisega.